kulturell inkompetens

Jag älskar olikheter o jag gillar verkligen att möta människor från olika länder o kulturer. Jag tycker att det är otroligt givande att lyssna på berättelser om de olika länderna o hur skillnaderna kan vara från Sverige o den svenska kulturen.. det skiljer sig ju otroligt mkt åt även här i norden. När jag reser till andra länder tycker jag det är intressant att få veta så mkt som möjligt om just det landet o dess kultur. Om jag får chansen att prata med personer därifrån så vill jag framhäva det bästa jag upplevt på plats. Det mest intressanta jag upptäckt i deras kultur eller möjligtvis bara ge en vänlig kommentar om landet i sig. ALDRIG NÅGONSIN skulle jag få för mig att inför dessa människor förolämpa landet o dess medborgare. Jag skulle inte ens komma på tanken att berätta alla negativa detaljer jag upptäckt i landet. ALDRIG NÅGONSIN! För när man förolämpar landet så förolämpar man personerna o befolkningen i sig. Vilket jag tycker hör till allmänt hyfs att inte göra. Om jag mot all förmodan skulle råka förolämpa landet inför ngn medborgare så skulle jag faktiskt be om ursäkt eller överkompensera med alla bra saker jag tycker om landet.. o framför allt tänka mig för när jag öppnade käften nästa gång. Jag menar inte att man bara måste tycka bra om alla länder, för det är ju helt omöjligt, utan jag menar bara just det att man ska tänka lite på vad man säger inför landets medborgare. Man kan vara ärlig o säga att man kanske inte gillar vissa saker, men då ska man göra det på ett snyggt sätt anser jag, så att personen man berättar för inte behöver känna sig förolämpad. 

När jag umgås med människor från olika kulturer o länder så försöker jag vara så neutral som möjligt, just för att inte förolämpa ngn eller göra någon ledsen. Jag sitter inte o framhäver Sverige som ett land som skulle vara bättre än alla andra länder. För att jag vet att det konstaterandet endast skulle vara MIN åsikt och sett från ett perspektiv, utan försöker istället prata om hur länder kan vara olika eller ngt sånt. Jag försöker prata bra om länderna som människorna kommer ifrån, om jag vet ngt om länderna. Vet jag inget så frågar jag för att jag är intresserad. Tycker jag illa om landet, som personen jag pratar med kommer ifrån, så säger jag inget förrän jag känner personen så bra att jag vet att han/hon inte skulle ta illa upp.
Bara en liten öm tå från min sida ikväll...
 
...by the way så tycker jag att det fanns en del bra bidrag i årets eurovision songcontest(eller hur det nu stavas) men oxå många riktigt kassa bidrag. Ryssland hade inte den bästa låten enligt mig utan jag tycker att Danmarks låt var bra:) kul att norge fick en ganska bra placering i år iaf.. go norway go norway! Perellis låt är okej o jag tror definitivt att vi alla kommer att röja till den låten på krogen framöver, men jag håller med i röstningen att det kanske inte var en vinnarlåt nej. Bättre lycka nästa år!

over and out

Kommentarer
Postat av: Big

hyggelig du kom hvertfall..........

2008-05-25 @ 16:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0